miercuri, 13 octombrie 2010

sau e albă sau e neagră

ce să credem despre hertha muller?

eu am lipsit, mi-am luat lumea de pe cap și mi-am văzut de mine.
vară pliiiiiiiiiiiină și sănătoasă, cu brazi înalți și oameni dragi, cu tot felul de sori, drumeții, călăuze și descoperiri...
fără cămile, de data asta, fără cămile. fără cocoașe sau dâmpuri exotice și fumuri în exces.

nici nu m-am întors bine și iaca mă zăpăcesc la loc.

curios îmi pare cum mi-a crescut cheful de filosofie și cum, revenită-n lume fiind (și-i zic lumii internet) au apărut dilemele: ce să credem despre hertha muller? sau nu. ce-o fi având liiceanu cu ea? că ce-are ea cu liiceanu, avem și noi cu toți pașii noștri luminați. numai că la germani Dumnezeu le-a pus mâna-n cap și nouă ne-a dat un șut în fund, zic eu - piază rea și-afurisită.
revin, deci...toată această poveste puturoasă m-a interesat pentru că:

1. Herta Muller: n-am nici o înţelegere superioară a lumii, tot aşa cum n-am de fapt o înţelegere a ei. Eu nu pricep lumea şi de aia scriu... Când stăteam în România şi mă gândeam seara la ce s-a întâmplat în cursul zilei, nu puteam să-mi dau seama. De altfel, nici nu-mi permiteam să mă gândesc într-un arc mai mare, o perspectivă mai largă. Îmi ajungeau lucrurile micuţe şi exacte care se tot adunau lângă mine, fiindcă lor trebuia să le fac faţă. Nu am putut să-mi pun probleme, pur şi simplu a trebuit să fac faţă şi asta îmi absorbea toate energiile din cap, tot ce puteam rezulta. De înţelegere superioară nici nu putea fi vorba.
Scrisul e ceva ce mă chinuieşte şi nu mă lasă în pace şi mă obligă să-mi screm mintea până nu mai pot, dar când o fac mă ajută. Când stau aici nu sunt scriitoare, sunt scritoare doar când sunt singură cu mine. Ce fac aici e altă meserie - e circ.

2. Gabriel Liiceanu: când Herta Muller spune că scrisul este o
activitate strict intimă, pe care o practici între patru pereți și ca orice altceva
este circ , așa e, numai că din circul ăsta face parte și premiul Nobel, pe care
Herta Muller l-a acceptat; din premiul Nobel face parte turneul în toată
lumea, face parte tot ce înseamna expunere publică, masă rotundă, apariție,
discuții, în general traversarea scenei publice. Asta este circul mondial al
culturii, în care intri sau nu intri. Dacă nu intri, nu accepți premiul Nobel; dacă
nu intri, nu accepți nicio invitație; dacă nu intri în acest circ mondial al culturii
- din care societatea trăiește pe o latură a ei, atunci n-apari niciodată în lume.
Au existat scriitori care au scris pe o insulă și a căror fotografie nu a fost niciodată publicată în lume și ai căror cititori n-au știut niciodată cum arată
scriitorul.

sau e albă sau e neagră?
sau e gri.

6 comentarii:

  1. http://www.evz.ro/detalii/stiri/senatul-evz-o-nedreptate-908350.html

    RăspundețiȘtergere
  2. http://chestiilivresti.blogspot.com/2010/10/afirmatia-hertei-muller-la-conferinta.html

    RăspundețiȘtergere